انکراژ و استرات چیست؟

TWA-hotel-JFK-airport-eero-saarinen-terminal-new-york-1WTC-lounge-designboom-07

انکراژ یا مهارگذاری خاک چیست؟

اصول اجرای روش مهارگذاری یا انکراژ مشابهت‌‎های فراوانی با روش نیلینگ (میخکوبی) دارد. تفاوت اصلی در اعمال نیروی پس تنیدگی برای المان تسلیح می باشد. گام های اجرایی مشابه روش میخکوبی و شامل خاکبرداری مقطعی، حفاری گمانه ها، نصب میلگرد تسلیح، تزریق دوغاب سیمان (در بخشی از طول گمانه)، بتن پاشی و نصب صفحه سر نیل و مهره می‌باشند. پس از گذشت مدت زمان مناسب جهت عمل آوری دوغاب سیمان، با نصب پایه جک، جک کششی و نیروسنج، نیروی پس تنیدگی تا مقدار مورد نظر طراحی به میلگرد تسلیح و دوغاب اطراف آن اعمال می‌شود.
لازم به‌ذکر است در بعضی از موارد عملیات حفر چاه وچود نداشته و پروفیل حائل فولادی پس از اتمام عملیات مقطعی خاکبرداری، حفاری و نصب المان تسلیح در محل مربوطه می‌شود. در نهایت پس از این مرحله عملیات کشش المان تسلیح (اعمال نیروی پس تنیدگی) صورت می پذیرد.
در مرحله اول یک دیوار نگهبان اجرا می­ گردد. در مرحله دوم خاکبرداری تا تراز نصب اولین ردیف انکرها انجام می­ گردد. در مرحله سومحفاری گمانه جهت اجرای انکر انجام می­ گردد. در مرحله چهارم تزریق و در مرحله پنجم پس از گیرش دوغاب عملیات کشش و خاکبرداری و اجرای پوشش بتنی انجام می­ گردد. در این روش امکان اجرای پوشش دائمی نیز در صورت نیاز وجود دارد. این پوشش ها نیز می­ تواند از نوع بتن پاششی، بتن پیش ساخته، بتن درجا ریز و سایر انواع تکنولوژی ­های جدیدتر برای اجرای پوشش طرح دار و سازگار با محیط می ­باشد. در روش انکراژ انواع روش های تزریق جهت تامین مقاومت قسمت گیردار وجود دارد.

استرات یا مهارگذاری فشاری خاک

در این روش از مهارهای فشاری جهت انتقال فشار خاک استفاده می گردد. اجزای تشکیل دهنده این سیستم به طور کلی شامل دیوار که می تواند از نوع Sheet Pile، دیوار دیافراگمی، شمع‌های نگهبان فلزی یا بتنی و غیره باشد، اعضای فشاری بنام Strut یا Brace و اعضای واسط بین دیوار و اعضای فشاری که Wale نامیده می شوند.
در این روش فشار خاک از طریق دیوار به Wale و از طریق Wale به Strutها منتقل می شود و در نتیجه Strutها و اتصال آنها بر اساس نیروس فشاری، Waleها بر اساس نیروی برشی و خمشی و دیوار نیز بر اساس نیروهای ترکیبی طراحی می گردد.
در این روش ابتدا شمع­‌های نگهبان پیرامونی به عنوان دیوار موقت اجرا شده و سپس در هر مرحله از گودبرداری Wale ها اجرا و Strut ها به آن متصل می‏‌گردند.
در این روش برای طراح می­‌توان از مدل‌سازی­‌های ۲D یا ۳D استفاده نمود و حالات حدی نهایی و سرویس پذیری را کنترل و براساس نیروهای بدست آمده اعضای سازه­‌ای را طراحی نمود. اعضای سازه‌­ای عموماً فولادی بوده و مطابق آئین نامه‌­های سازه‌های فولادی طراحی می­‌گردند.

بازتاب از سایت

برای اجرای پروژه خود سوال یا ابهامی دارید؟ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

آدرس  دفتر مرکزی

آدرس
دفتر مرکزی

تهران، محله مهران، خ شهید جواهریان جنوبی، پلاک ۲۹، ساختمان ۱۶۳، واحد ۱۴

تلفن  دفتر مرکزی

تلفن
دفتر مرکزی

شماره همراه تلگرام - واتزاپ

شماره همراه
تلگرام - واتزاپ

اخبار و تازه‌ها

قیمت روز عرشه فولادی
آتی‌ساخت عرشه فولادی قیمت سقف عرشه فولادی

قیمت روز عرشه فولادی

قیمت روز عرشه فولادی جدول زیر، برآورد قیمت اجرای یک متر مربع سقف عرشه فولادی به تفکیک و به...

ادامه . . .

بررسی و مقایسه سقف‌های عرشه فولادی و تیرچه بلوک
آتی‌ساخت سقف تیرچه بلوک سقف عرشه فولادی قیمت سقف عرشه فولادی

بررسی و مقایسه سقف‌های عرشه فولادی و تیرچه بلوک

بررسی و مقایسه سقف‌های عرشه فولادی و تیرچه بلوک سقف‌های عرشه فولادی و تیرچه بلوک، از رایج‌ترین...

ادامه . . .

اجزاء سقف‌های عرشه فولادی
آتی‌ساخت آرماتور اجزاء سقف عرشه فولادی بتن سقف عرشه فولادی گل‌میخ

اجزاء سقف‌های عرشه فولادی

اجزاء سقف‌های عرشه فولادی سقف‌ عرشه فولادی از رایج‌ترین انواع سقف‌های مورد استفاده در کشور است...

ادامه . . .