• اسکلت ها

اجرای اسکلت‌های فلزی و بتنی

اسکلت بتنی، چهارچوب اصلی یک سازه بتنی محسوب می شود. تیرها، قسمت های افقی این نوع از سازه هستند و ستون‌ها قسمت‌های عمودی سازه هستند که به عنوان مهمترین جز نیز شناخته می شوند. چرا که تحمل وزن اصلی ساختمان بر عهده آن‌ها خواهد بود. امروزه سازه های بتنی از معمول ترین سازه‌های مورد استفاده در ساختمان‌های مدرن هستند با پیشرفت روز افزون تکنولوژی در همه زمینه‌ها و صنایع، در صنعت ساختمان نیز پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته و باعث بوجود آمدن نیازهای جدیدی شده است. این نیازها منجر به بروز خلاقیت در طراحی و پیاده سازی انواع سازه‌های بتنی و فلزی در ساختمان سازی شده است. و در عصر حاضر این نوع سازه‌ها با اسکلت بتنی و فلزی از محبوبیت جهانی برخوردار هستند.

اسکلت بتنی و سازه بتنی

ساختمان به عنوان یک بنای مستقل و پایدار که می تواند مشخصات و ویژگی‌هایی مانند: تعداد فضاهایی که دارای سقف هستند و کاربری متفاوت برای هر یک از آن‌ها داشته باشد، با تکیه بر چهارچوبی ساخته می‌شود که اسکلت نامیده می‌شود ساختمانی را اسکلت بتنی می‌گوییم که در آن ستون‌ها، تیرهای اصلی و دیوار برشی که برای محافظت بنا در برابر نیروهای جانبی تعبیه می‌شوند، همگی از نوع بتنی باشند دو عامل ضریب تقلیل بار و ضریب افزایش بار در اسکلت بتنی به ترتیب به مقاومت بتن و فولاد و ترکیب بار اعمال می‌گردد. اسکلت بتنی که در نهایت منجر به ساخت سازه بتنی خواهد شد دارای صلبیت بالایی است. به علت استفاده از آرماتور، قالب و بتن تازه، بخش های مختلف سازه را می توان در اندازه ها و ضرایب متفاوتی اجرا کرد در شرایط آب و هوایی مختلف و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد و در صورتی که بدرستی اجرا شود حتی رطوبت نیز نمی تواند آن را دچار مشکل نماید و عمر بالایی دارد در اجرای آن از مصالحی مانند سیمان، شن؛ ماسه و فولاد(بصورت میلگرد) استفاده می شود که از لحاظ هزینه اسکلت بندی بتنی بصرفه است و به راحتی قابل دسترسی است. همین دلایل سبب شده است که علیرغم اینکه در ساخت این نوع اسکلت، اجرای آرماتوربندی و همچنین قالب بندی امری زمانبر است. و نیاز به وجود آزمایشگاه مکانیک خاک جهت تست مداوم بتن در محل اجرا وجود دارد. اجرای اسکلت بتنی همچنان انتخاب اول بسیاری از اهل فن و متخصصان در صنعت ساختمان باشد.  

اجرای اسکلت بتنی

اسکلت بتنی در اجرا، شامل ستون‌هاست که مهمترین قسمت اسکلت هستند و بار اصلی ساختمان بر روی آنها است ستون ها می توانند به شکل های مختلفی مانند مربعی، مستطیلی، دایره ای یا چند ضلعی اجرا شوند. برای اینکه بعد از میلگرد گذاری و خاموت بندی ستون کوچک نشود و میلگردها در محور اصلی خود ثابت بمانند در هنگام اجرای ستون های اسکلت بتنی میلگردها را به اندازه ۴۰ برابر قطر میلگرد خم می کنند. بعد از آرماتور بندی ستون ها و قسمت های مختلف نوبت به قالب بندی پی‌ها، قالب بندی ستون‌ها، قالب بندی تیرهای اصلی، قالب بندی سقف و بتن‌ریزی می‌رسد. سپس قالب ها بعد از گذشت زمان تقریبی ۲ تا ۴ هفته  باز می‌شوند و به این ترتیب اسکلت بتنی اجرا می‌شود در بحث طراحی بناها و سازه ها معمولا مقاومت بتن را ده درصد مقاومت فولاد در نظر می‌گیرند. همین امر سبب می‌شود که ابعاد تیرها و ستون‌ها در اسکلت بتنی بیشتر از سازه‌های فلزی باشد. در نتیجه اسکلت بتنی رفتار سازه‌ای مناسب‌تری خواهد داشت و از سختی بالاتری برخوردار است.

استفاده از اسکلت بتنی

استفاده از اسکلت بتنی در صنعت ساختمان سازی کشورمان بسیار مرسوم است. با توجه به این نکته که صنعت فولاد، صنعتی گرانقیمت و ارزشمند محسوب می شود و مانند نفت از سرمایه های ملی کشور است ترجیح بر این است که از این ماده ارزشمند در ساخت سازه های خاص و یا در سایر صنایع بهره گرفته شود که منجر به شکوفایی و رشد اقتصادی شود. با در نظر گرفتن عامل هزینه اولویت با صرفه جویی در مصرف فولاد و استفاده از اسکلت بتنی که در آن فولاد دارای مصرف کمتری به صورت میلگرد می‌باشد در سازه های ساختمانی است استفاده از اسکلت بتنی، از لحاظ هزینه اجرای اسکلت بندی بتنی و از جنبه اقتصادی و همینطور از نظر سازه ای بسیار بهینه‌تر و مقرون به‌صرفه تر است.


پروژه های مرتبط انجام شده

پارکینگ طبقاتی البرز مال (البرز- کرج)

پارکینگ طبقاتی البرز مال (البرز- کرج)

تابستان ۹۵ – پاییز ۹۶
پروژه تعاونی مسکن خادمین (تهران - ورداورد)

پروژه تعاونی مسکن خادمین (تهران - ورداورد)

آذر ۹۷ – بهار ۹۸
ساختمان مسکونی آفرینش (ماسوله)

ساختمان مسکونی آفرینش (ماسوله)

تابستان ۹۶ – زمستان ۹۶

سوالات متداول - اسکلت های بتنی

الزامات بتن سخت شده بادوام چیست؟

  • مقاومت های مکانیکی مناسب
  • پایداری در چرخه های یخ و ذوب
  • دوام دراز مدت
  • مقاوم در برابر تهاجم عوامل خورنده پیرامون
  • بدون واکنش سیلیسی – قلیایی
  • آب بندی و نم بندی

اجزای تشکیل دهنده بتن بادوام و کارا چیست؟

علاوه بر سیمان، سنگدانه و خمیر، دو جزء اساسی دیگر یعنی افزودنی‌های شیمیایی و افزونه‌های پوزولانی نیز لازم هستند.

اجزای تشکیل دهنده بتن معمولی چیست؟

بتن معمولی از دو بخش عمده تشکیل شده است:سنگدانه و خمیر.سنگدانه متشکل از ماسه و شن به صورت شکسته و یا طبیعی می باشد.خمیر شامل مواد سیمانی، آب و هوا است.

برای اجرای پروژه خود سوال یا ابهامی دارید؟ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

آدرس  دفتر مرکزی

آدرس
دفتر مرکزی

تهران، محله مهران، خ شهید جواهریان جنوبی، پلاک ۲۹، ساختمان ۱۶۳، واحد ۱۴

تلفن  دفتر مرکزی

تلفن
دفتر مرکزی

شماره همراه تلگرام - واتزاپ

شماره همراه
تلگرام - واتزاپ

مقالات آکادمی آتی ساخت - اسکلت بتنی

انواع اسکلت ساختمانی

انواع اسکلت ساختمانی

ساختمان با اسکلت فلزی در ساختمان‌های فولادی برای ساخت ستون و پل، از پروفیل فولادی و به منظور...

ادامه . . .

مقاوم‌سازی ساختمان‌های کج شده

مقاوم‌سازی ساختمان‌های کج شده

راه‌کارهای مقاوم‌سازی ساختمان‌های کج شده شاقولی کردن سازه کج شده هیچ­گاه کار آسانی نبوده است....

ادامه . . .

علل کج شدگی ساختمان چیست؟

علل کج شدگی ساختمان چیست؟

علل کج شدگی ساختمان کج شدگی یک سازه، به ندرت تنها از یک مشکل نشأت می‌گیرد. در عمل فاکتورهای...

ادامه . . .